Ännu en vargavinter…

Vargavinter1

För drygt en vecka sedan avslutades årets vargjakt. Och precis som förra året föregicks jakten av en massiv och stundtals häftig men ganska onyanserad debatt. Det som förvånar är att det i stort sett var samma argument som användes tidigare.

”De slogs med slitna fraser och förvanskad harmoni”. Med dessa Ruben Nilssons ord skulle man kunna beskriva vargmotståndarnas argumentation i vargdebatten som pågick.

Slaget stod mellan välinitierade yrkesmäns faktakunskap och saklighet på ena sidan och vargmotståndarnas okontrollerade  känslor och bottenlösa okunnighet på andra sidan. Det massmediala intresset i ämnet varg var stort men tyvärr agerade olika medier som vi kan förvänta oss, dvs. långt bortom objektivitet, sakkunnighet och brist på seriös journalistik. Att sedan våra ansvariga politiker gör anmärkningsvärda uttalanden i frågan förbättra inte saken nämnvärt…

Medveten om komplexiteten i vargfrågan måste väl ändå en framkomlig väg vara att kunna diskutera och debattera på ett sakligt, av kunskap väl underbyggt och förnuftigt sätt. Det gäller på alla plan och i alla sammanhang där vargen står på dagordningen.

En uppmaning till dem som fortfarande befinner sig på sandlådenivån i vargfrågan borde här vara på sin plats. Och naturligtvis är det helt oacceptabelt att med illegala metoder ge uttryck för sitt vargmotstånd!

 

About Semper idem

Efter många år i utbildningens tjänst och med en obotlig nyfikenhet på flora och fauna har jag samlat på mig kunskap som jag gärna förmedla vidare till andra. Mitt intresse för jakt har lett mig otaliga steg genom skog och mark och gett mig många minnesvärda upplevelser och insikter som jag vill kunna dela med mig. Många av mina artiklar med "naturligt" innehåll har publicerats. Viltet, växter och människan är nyckelorden i mina naturnära föredrag och föreläsningar. Har dessutom ett stort intresse för litteratur, konst och musik. Tycker om att arbeta med ordbruk och bokstavsskötsel.
Det här inlägget postades i Jakt & Fauna. Bokmärk permalänken.

Lämna en kommentar