Var har de tagit vägen, dessa älskade knölar?

Jag pratar om potatis. Herregud vad jag längtar efter riktig potatis! Med det menar jag de som man kunde få tag i förr. Tänk att öppna säcken eller papperspåsen och känna den lite unkna, jordiga doften av dessa älskade knölar. Det var nå´t magiskt med det. Jag minns mycket väl mormors potatiskällare. När jag öppnade dörren möttes jag av samma doftförnimmelse. Jag tyckte om det. Att ta upp potatis, få jord på händerna och lägga dem i potatiskorgen var närmast en sakral upplevelse.

Potatis 

Annat är det nu. Tvättad potatis eller myllad sådan i stora wellpappsbingar ur vilka jag får plocka själv. Med bara händerna eller med ett redskap. Ibland säljs de också kilovis. I papperspåsar! Även plastpåsar förekommer. Tror inte att sjukhusmiljön är mer steril än vad dessa potatis är. Dessutom – en stor del går till spillo redan vid skalandet. Mörka fläckar blir synliga när första skiktet skal ligger i vasken och för att få bort dessa fläckar skalar man ännu mera. Potatisen krymper radikalt i storlek. Skulle gissa att ca. två tredjedelar är avfall som hamnar i komposten. 

Potatis2

Undermålig kvalité till ett alldeles för högt pris!

About Semper idem

Efter många år i utbildningens tjänst och med en obotlig nyfikenhet på flora och fauna har jag samlat på mig kunskap som jag gärna förmedla vidare till andra. Mitt intresse för jakt har lett mig otaliga steg genom skog och mark och gett mig många minnesvärda upplevelser och insikter som jag vill kunna dela med mig. Många av mina artiklar med "naturligt" innehåll har publicerats. Viltet, växter och människan är nyckelorden i mina naturnära föredrag och föreläsningar. Har dessutom ett stort intresse för litteratur, konst och musik. Tycker om att arbeta med ordbruk och bokstavsskötsel.
Det här inlägget postades i Mat, Tankar. Bokmärk permalänken.

Lämna en kommentar